Pracowita zima serwisu Wavelo

19 lut 2019

W ruch poszły klucze, nakrętki, smary i nowe części – pracownicy serwisu Wavelo zgodnie przekonują – obecna zima to jeden z najbardziej pracowitych okresów od pojawienia się na ulicach Krakowa jednośladów od BikeU. W sumie do rozpoczęcia rowerowej wiosny, renowację ma przejść ponad tysiąc pojazdów. Jakie jeszcze zmiany czekają użytkowników od 1 marca? 

Krakowianie, jako jedyni w Polsce, przez cały rok mogą korzystać z rowerów miejskich. Operator popularnej sieci „Wavelo”, firma BikeU, na czas od grudnia do końca lutego, do dyspozycji mieszkańców pozostawił ponad 500 jednośladów, z których codziennie korzystają setki użytkowników. Pozostała część rowerowego taboru – ponad 1000 pojazdów – nie zapadła w zimowy sen. W serwisie, ulokowanym pod trybuną północną Stadionu Miejskiego, przechodzą gruntowny serwis, wraz z wymianą najważniejszych części. – Zima to dla nas okazja, by zadbać nie tylko o bieżące naprawy i codzienny serwis rowerów. W ciągu ostatnich 3 miesięcy skupiliśmy się na wymianie najważniejszych podzespołów roweru. Tak, by wraz z nadejściem wiosny dostarczyć mieszkańcom w pełni sprawne pojazdy – mówi Albert Wójtowicz z BikeU, dyrektor projektu „Wavelo”.  

Rutynowa kontrola i montaż nowych tylnych kół  

O sprawny zimowy serwis dba ekipa kilku doświadczonych mechaników rowerowych. Wśród rutynowych zadań które wykonują znajduje się kontrola, czyszczenie i smarowanie napędu, kontrola hamulców, stanu ogumienia i łożysk. Tej zimy serwis Wavelo otrzymał  ponadto dodatkowe zadanie. W ponad 1300 rowerach całkowicie wymienione zostało tylnie koło. To element, który szczególnie cierpi z powodu nieodpowiedniego i intensywnego użytkowania roweru – mówi Konrad Thor, kierownik zespołu mechaników Wavelo. Uszkodzenie osi kół to efekt obciążania tylnej części roweru, np. poprzez jazdę w dwie osoby, siadanie na komputerze roweru, zjeżdżanie na dużej prędkości z wysokich krawężników, czy schodów – dodaje. Naprawa czy wymiana części elementów jest nieodzowna – nawet w najbardziej trwałych rowerach miejskich. Niektóre Wavelo od początku działania systemu przejechały ponad 7 tysięcy kilometrów i zostały wypożyczone więcej niż 2 tysiące razy – informuje dyrektor projektu Wavelo, Albert Wójtowicz.  

Zimowy rekord Wavelo? 

Łagodna zima i stale zmieniające się przyzwyczajenia komunikacyjne mieszkańców rodzą nadzieję na pobicie ubiegłorocznego rekordu ilości zimowych przejazdów. Poprzedniej zimy w przeciągu trzech miesięcy, z roweru miejskiego korzystano ponad 40 tysięcy razy, a użytkownicy pokonali na Wavelo łącznie ponad 102 tysiące kilometrów. Rowery wypożyczane były nawet gdy temperatura powietrza spadała poniżej -10 stopni Celsjusza. - Jesteśmy na dobrej drodze, by tej zimy liczby jeszcze poprawić. Krakowianie udowadniają reszcie Polski, że rower to pojazd na cały rok, a nasza sieć jako jedyna w kraju spełnia oczekiwania całorocznych cyklistów – dodaje Wójtowicz.  

Rowerowa wiosna od 1 marca  

Wraz z rozpoczęciem rowerowej wiosny użytkowników systemu czekają niewielkie zmiany w cenniku usług. O złotówkę podniesiona zostanie cena abonamentów miesięcznych na 60 i 90 minut, które od marca kosztować będą odpowiednio 20 zł i 25 zł. Nieznaczna zmiana dotyczyć będzie też zwolenników wypożyczeń roweru na minuty – od wiosny za 60 sekund jazdy zapłacą o 1 grosz więcej niż do tej pory. 

Przywracanie systemu do pełnej dyspozycyjności rozpocznie się już 1 marca. Od tego dnia magazyn zaczną opuszczać rowery, które zimą przechodziły prace serwisowe. Docelowo na ulicach Krakowa pojawi się ponownie 1500 granatowych jednośladów Wavelo.   

 


 

Wavelo to najnowocześniejszy system rowerów miejskich w Europie. Jednoślady posiadają innowacyjne rozwiązania, takie jak wał Cardana, lokalizowanie GPS, panel solarny i dynamo zasilające komputer umieszczony na bagażniku. Krakowskie rowery miejskie utrzymywane są w ruchu przez BikeU, operatora innych innowacyjnych bezobsługowych wypożyczalni miejskich w Polsce. BikeU to druga co do wielkości prowadzonych projektów spółka na polskim rynku, będąca dostawcą i operatorem rowerów publicznych. Jej dorobek to duże projekty w pięciu polskich miastach (Szczecin, Bydgoszcz, Bielsko-Biała, a teraz Kraków i Jastrzębie-Zdrój).  Od dwóch lat polski operator jest częścią francuskiej Grupy Egis, która jest obecna w ponad 100 krajach na całym świecie. 

Życie jest jak jazda na rowerze. Żeby utrzymać równowagę, musisz się poruszać naprzód...
- Albert Einstein