Żegnaj KMK Bike, witaj Krakowski Rower Miejski 4-tej generacji

28 kwi 2016

Kraków idzie z duchem czasu, by nie powiedzieć historii. Jeszcze w tym roku powstanie tu pierwszy w Polsce system rowerowy 4-tej generacji. Jak dotąd miasto miało 34 stacje i 300 tradycyjnych rowerów miejskich do dyspozycji. Przedmiot nowej umowy, ma na celu wdrożenie co najmniej 150 stacji i 1500 rowerów, z zupełnie innym rozwiązaniem technologicznym. Będzie to drugi co do wielkości system w Polsce, ale pierwszy jeśli chodzi o innowacyjność. Inne systemy rowerowe w Polsce, będą póki co, mogły pozazdrościć Krakusom tego rozwiązania. Wdroży je firma BikeU oferując miastu królów system rowerowy firmy Social Bicycles.

Zarówno firma BikeU, jak i Social Bicycles znają Kraków i jego potrzeby. BikeU już raz była operatorem roweru miejskiego pod Wawelem, w 2014 roku. Z kolei Social Bicycle (SoBi) to amerykańska firma z siedzibą w Nowym Jorku, konsekwentnie rozwijająca koncepcję systemu rowerów publicznych 4-tej generacji. System SoBi funkcjonuje już w Ameryce, Kanadzie i w Australii (m.in. w Phoenix,  Los Angeles, Portland, Tampa) i już wkrótce w Krakowie.

4 generacja, co to oznacza?

Rowery wyposażone są w komputery pokładowe, zasilane przez dynamo i panel słoneczny oraz zapięcie kłódką typu U. Flota rowerów śledzona jest poprzez wbudowane moduły GPS.

Zdecydowanie bardziej elastyczny system zarówno dla użytkownika, operatora, jak i samego miasta. Jego cechą charakterystyczną jest możliwość wypożyczenia i zwrotu roweru bez  stacji dokujących. Za pomocą komputera pokładowego znajdującego się na rowerze istnieje możliwość pozostawienia go w dowolnym miejscu poza stacją, a GPS pozwoli w łatwy sposób zlokalizować rower, co w przypadku obecnego systemu było technicznie niemożliwe. Pod domem, kinem, sklepem, szkołą czy przychodnią lekarską. W prosty i szybki sposób będzie można pobrać rower poprzez terminal z zamkiem wbudowanym w rower. Zdecydowano także, by nowy Krakowski Rower Miejski działał przez cały rok, jednak w zimie liczba dostępnych rowerów byłaby mniejsza niż latem.

Zarezerwuj i jedź

- Z pewnością atutem dla wszystkich użytkowników stanie się możliwość rezerwacji roweru oraz pełna i aktualna informacja o miejscu postoju wszystkich rowerów za pomocą specjalnej aplikacji na smartfonie lub przez Internet. Udostępniona będzie także możliwość wstrzymania wypożyczenia roweru na określony czas np. podczas wizyty w sklepie – zaznacza  Marcin Jeż, Dyrektor ds. Rozwoju BikeU.

Parkujesz i zyskujesz bonusy

W przypadku, gdy wypożyczymy rower spoza stacji, a zwrócimy do stacji dokującej, operator przewiduje wprowadzenie premii bonusowej, która ma zachęcić użytkowników, by mimo wszystko odstawiali rowery w wyznaczone miejsca. Mało tego, rowery pozostawione w przypadkowych miejscach, są także widoczne dla potencjalnych użytkowników na witrynie internetowej, a przede wszystkim na mapie w aplikacji mobilnej. Pozwali to na ich zdalne wyszukiwanie, rezerwowanie oraz wypożyczanie wprost "z ulicy". Może się więc okazać, że niezbędny nam rower w danym momencie mamy tuż „za rogiem”.

Rower sam powiadomi o kradzieży

Dzięki wbudowanemu GPS możliwy będzie ciągły monitoring rowerów powiązanych z alarmem dźwiękowym wbudowanym w rower. W chwili, gdy np. rower zacznie zmieniać położenie bez zmiany statusu, powiadomi o tym fakcie operatora. Ma to chronić przed jego kradzieżą i minimalizować koszty ewentualnych strat.

Zgłaszenie usterek

W szybki sposób będzie można zgłosić awarię roweru bezpośrednio z komputera pokładowego prosto do mechanika i zawiesić wypożyczenie w trakcie zgłaszania usterki poprzez wybranie z menu opcji awarii (np. uszkodzona opona).

Mobilne stacje w zależności od potrzeb 

- Dodatkowym atutem z posiadania rowerów 4G, ale już dla samego miasta, stanie się możliwość szybkiego rozstawienia stacji w dowolnych miejscach i zmiany ich ustawienia w zależności od potrzeb. Takie rozwiązanie stanie się niezbędne w przypadku organizowania eventów, konferencji i innych imprez plenerowych  – zapewnia Marcin Jeż.

 Elastyczny system to i ceny

Wprowadzenie nowego systemu będzie się wiązać z abonamentem miesięcznym, w ramach którego otrzymamy codziennie do wykorzystania pakiet darmowych minut. Cennik równie elastyczna jak cały projekt. Bez problemu skorzysta z niego zarówno turysta z Polski, jak i innego kraju. Abonamenty będą zróżnicowane w zależności od potrzeb i częstotliwości korzystania z rowerów miejskich. Będą też odpowiedzią na indywidualne potrzeby użytkowników  – podsumowuje Mathieu Deloly, Członek Zarządu BikeU.

 

 

Życie jest jak jazda na rowerze. Żeby utrzymać równowagę, musisz się poruszać naprzód...
- Albert Einstein