Krakowski rower miejski z rekordowymi wynikami. Prawie milion wypożyczeń Wavelo w 2018!

15 sty 2019

Dziesięć podróży na Księżyc, 91 obwodów Ziemi - w ciągu 365 dni krakowianie i turyści pokonali najbardziej ekologicznym pojazdem w Krakowie niemal 4 000 000 kilometrów sięgając po Wavelo prawie milion razy. Drugi pełny rok działalności krakowskiego roweru miejskiego znów był rekordowy.   

Zakończony rok to idealny czas na podsumowania. 2018 zapisze się w historii Krakowa jako najbardziej rowerowy w historii. W ślad za modą na jednoślad, rekordowe wyniki przedstawia BikeU, operator systemu miejskiego „Wavelo”. Najnowocześniejszy rower  w Polsce w ciągu całego roku zanotował aż 987 203 wypożyczenia, o 200 tysięcy więcej niż w roku 2017. To dowód na to, że w Krakowie następuje komunikacyjna ewolucja. Dzięki naszej całorocznej ofercie rower staje się realną alternatywą dla innych środków komunikacji, szczególnie dla samochodów – mówi Albert Wójtowicz, dyrektor projektu „Wavelo”.   

Rower miejski gwarantem nowoczesności miasta

Jak pokazują statystyki, krakowski rower miejski wykorzystywany był średnio ponad 3 tysiące razy dziennie. W rekordowych okresach – przy sprzyjającej pogodzie – 1500 rowerów Wavelo wypożyczano nawet 7700 razy w ciągu jednej doby. Cieszyły się zainteresowaniem nawet w czasie bardzo niesprzyjających warunków pogodowych – deszcz, śnieg czy temperatura wyraźnie spadająca poniżej zera – nie powstrzymały chętnych użytkowników - komentuje Wójtowicz. W ciągu roku „wavelowicze” pokonali łącznie ponad 3 636 529 kilometrów. To równowartość niemal 10 podróży na Księżyc czy 91 obwodów Ziemi. Średnio rowery Wavelo pokonywały niemal 10 tysięcy kilometrów dziennie. Istotnie zwiększająca się liczba wypożyczeń jest bardzo dobrym dowodem na to, że w nowoczesnych miastach nie można sobie wyobrazić sprawnie funkcjonującego transportu bez wsparcia rowerami miejskimi - ocenia profesor Politechniki Krakowskiej, dziekan Wydziału Inżynierii Lądowej, dr hab. Inż. Andrzej Szarata. - Łączny dystans, jaki użytkownicy pokonali w ciągu roku robi ogromne wrażenie. Zwłaszcza w kontekście uzupełniającej roli roweru w systemie transportowym Krakowa – dodaje. 

  
Rower na co dzień i na wycieczkę 

Większość z notowanych przejazdów to krótkie, ale regularne 2-3 kilometrowe trasy – dojazdy do pracy, na uczelnię, do domu. To cieszy miejskich urzędników, w tym Marcina Wójcika, Kierownika Działu ds. Mobilności Aktywnej w Zarządzie Transportu Publicznego w Krakowie. Rosnąca popularność Wavelo potwierdza, że kształtując nowe zasady opłat za korzystanie z roweru, mieliśmy rację stawiając nie na okazjonalne wypożyczenia, a na zmianę przyzwyczajeń komunikacyjnych krakowian – ocenia. Nieco rzadziej Wavelo służy celom rekreacyjnym, choć długodystansowcy potrafili pokonać dziennie nawet kilkadziesiąt kilometrów. Rekordzista pokonał trasę Kraków – Wolbrom – Kraków. Z roweru chętnie korzystają też odwiedzający miasto turyści. Dla nich Wavelo uruchomiło latem specjalną ofertę. W sumie „wavelowicze” na siodełkach spędzili prawie 400 tysięcy godzin, co odpowiada ponad 43 latom.   

W drodze po zdrowie 

Z prawie milionem wypożyczeń i dziesiątkami tysięcy użytkowników Wavelo staje się prawdziwym orężem w walce o czyste powietrze dla Krakowa. Jako alternatywa dla samochodu, w 2018 r. rower miejski pozwolił zredukować emisję dwutlenku węgla o ponad 300 tysięcy kilogramów. Będąc aktywnymi fizycznie, „wavelowicze” zadbali też o własną kondycję, łącznie spalając na rowerze ponad 90 milionów kilokalorii.   

Wavelo do pracy, na zakupy i siłownię 

Coraz większą grupę użytkowników Wavelo stanowią pracownicy największych kompleksów biurowych w mieście. Z myślą o nich operator rowerów – firma BikeU – we współpracy ze sponsorami stale rozwija siatkę stacji zlokalizowanych w pobliżu największych krakowskich korporacji. Stojaki Wavelo na stałe zagościły też pod wieloma obiektami handlowymi i usługowymi. W sumie w 2018 roku sieć licząca początkowo 150 stacji urosła do liczby 165. Tymczasowo, przy okazji ważnych wydarzeń miejskich, dodatkowo uruchamiane były tzw. hot-spoty, czyli wirtualne stacje zlokalizowane w możliwie najatrakcyjniejszych punktach, np. w pobliżu cmentarzy w okresie Wszystkich Świętych, gdzie można było bez opłaty zostawić rower W dobie gęstniejącego ruchu samochodowego, rower w Krakowie staje się realnym narzędziem budowania polityki przyjaznego, zrównoważonego transportu. Rekordowy rok to motywacja, by w kolejnych miesiącach oferować krakowianom i przyjezdnym jeszcze lepsze usługi, zachęcając ich do wyboru roweru – mówi Albert Wójtowicz, dyrektor projektu „Wavelo”. Zimą użytkownicy systemu mogą korzystać ze zredukowanej liczby pojazdów. Od 1 marca operator systemu zapowiada powrót na stacje kompletu 1500 jednośladów, które aktualnie przechodzą kompleksowy serwis. 

 


Wavelo to najnowocześniejszy system rowerów miejskich w Europie. Jednoślady posiadają innowacyjne rozwiązania, takie jak wał Kardana, lokalizowanie GPS, panel solarny i dynamo zasilające komputer umieszczony na bagażniku. Krakowskie rowery miejskie utrzymywane są w ruchu przez BikeU, operatora innych innowacyjnych bezobsługowych wypożyczalni miejskich w Polsce. BikeU to druga co do wielkości prowadzonych projektów spółka na polskim rynku, będąca dostawcą i operatorem rowerów publicznych. Jej dorobek to innowacyjne projekty w polskich miastach (Szczecin, Bielsko-Biała, Jastrzębie-Zdrój  a obecnie Kraków, Bydgoszcz, Łomża oraz Zgierz). Od trzech lat polski operator jest częścią francuskiej Grupy Egis, która jest obecna w ponad 100 krajach na całym świecie.   

 

Życie jest jak jazda na rowerze. Żeby utrzymać równowagę, musisz się poruszać naprzód...
- Albert Einstein