Warto było czekać. Już od kwietnia będzie bliżej, lepiej i dłużej. O 100 proc. więcej stacji i o prawie 50 proc. więcej rowerów pojawi się na ulicach Bielska-Białej już na wiosnę. Dostarczy je spółka Homeport Polska, która wygrała przetarg i podpisała umowę na obsługę rowerów miejskich w latach 2019-2021. Możliwe, że sezon będzie trwał dłużej, niż to miało miejsce dotychczas.
Bielsko-Biała było pierwszym miastem w województwie, które uruchomiło wypożyczalnie rowerów miejskich oraz pierwszym, które w sezonie 2018 z powodu problemów proceduralnych kreowanych przez niemieckiego Wykonawcę (odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej) nie była w stanie wystartować. Dla mieszkańców, którzy przez ostatnie lata przywykli do widoku rowerów miejskich, już na dobre wpisanych w krajobraz miasta, nowe rozwiązania zaproponowane przez firmę Homeport Polska z pewnością zrekompensują tegoroczne braki.
Warto było dłużej czekać na bardziej elastyczny system
- Sezon będzie trwał od 1 kwietnia do 31 października, ale dzięki elastycznej umowie istnieje możliwość, w przypadku sprzyjającej pogody, na wydłużenie funkcjonowania systemu o miesiąc w każdym z sezonów rowerowych – informuje Marcin Jeż – pełnomocnik Homeport Polska.
- Nowy system będzie zdecydowanie bardziej rozbudowany. Powiększony do 24 stacji oraz 192 rowerów, co z pewnością ułatwi życie mieszkańcom Bielska-Białej. Już od kwietnia będzie bliżej, więcej i dłużej – dodaje Mathieu Deloly – prokurent Homeport Polska
Mieszkańcom miasta bardzo brakuje rowerów
Niewątpliwie wskazują na to statystyki zgromadzone przez użytkowników w latach 2014 – 2017. Odnotowano wówczas 57 260 wypożyczeń, a do zwolenników miejskich jednośladów przyłączyło się 4 080 osób. Rok rowerowy 2017 zakończył się ponad 15 tys. przejazdów. Średnio jeden rower był wypożyczany 440 razy. Jak dotąd system wypożyczalni BBbike w Bielsku-Białej liczył 12 stacji, w których do dyspozycji było 130 rowerów, z napędem łańcuchowym i wałkiem Kardana. Użytkownik systemu mógł jednocześnie wypożyczyć maksymalnie 2 rowery, które należało zwrócić do 12 godzin. Rowery posiadały trzy biegi, w przedniej części wyposażone w małe bagażniki oraz linkę, którą można było przypiąć rower do stacji, w przypadku gdy brakowało wolnych gniazd do jego zadokowania.
Nowe rozwiązania techniczne i obsługowe
Spółkę Homeport Polska, która wygrała przetarg, wspierać będą rozwiązania techniczne i informatyczne świadczone przez firmę Homeport s.r.o. Terminal do wypożyczeń będzie większy oraz wyposażony w dodatkowe funkcjonalności takie jak chociażby możliwość rejestracji użytkownika na stacji czy wygodny i ergonomiczny ekran dotykowy, dostępna będzie również aplikacja mobilna na platformie iOS/Android.
Dotychczasowy operator, firma BikeU, w kolejnych latach będzie podwykonawcą miedzy innymi takich usług jak - wsparcie serwisowe oraz prowadzenie centrum wsparcia użytkownika tzw. call center.