Bydgoszcz ponownie na rowerowym podium. Bilans drugiego sezonu Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego uplasował miasto na trzecim miejscu wśród rowerowych aglomeracji. Na ten świetny wynik złożyło się 585 395 wypożyczeń w 2015 roku oraz 419 258 w 2016. Nie udałoby się tego osiągnąć, gdyby nie 35 498 unikalnych użytkowników należących do systemu – podaje operator firma BikeU.
Jesienna aura nie wystraszyła mieszkańców Bydgoszczy i listopad zakończył sezon z wynikiem 12 955 wypożyczeń. W tym miesiącu doszło też do przekroczenia miliona przejazdów. W roku rowerowym 2016 przybyło ponad 7 tys. nowych osób w przedziale wiekowym od 10 do 62 lat. Jak widać zróżnicowanie jest ogromne, a rower jak się okazuje może być doskonałym środkiem transportu w każdym wieku.
Najważniejsze jest zaangażowanie mieszkańców
To już ponad 35 tys. użytkowników BRA zapracowało na to rewelacyjne podsumowanie. Najaktywniejsza trójka przekroczyła 5 360 wypożyczeń w tym roku (kolejno 2 009, 1 735 i 1 6250). Rekordzista z dwoma tysiącami wypożyczeń, przejeździł w sumie 690 godzin na Bydgoskim Rowerze Aglomeracyjnym. Dwie pierwsze osoby to mężczyźni, trzecią liderką jest kobieta.
- Nasze statystyki pokazują, że udało się przesadzić mieszkańców Bydgoszczy na rowery. Bydgoski Rower Aglomeracyjny jest coraz częściej wybierany jako alternatywa w komunikacji miejskiej. Bydgoszczanie wsiadają na rower w drodze do pracy i szkoły, na co wskazuje natężenie ilości wypożyczeń w tzw. godzinach szczytu, ponadto częściej też korzystają z rowerów w dni robocze – podkreśla Marcin Jeż, Dyr. ds. Rozwoju BikeU.
Najczęściej jeździmy za 0 zł w godzinach szczytu oraz w czwartki
Analizy firmy BikeU pokazują, że z BRA bydgoszczanie częściej korzystają w drodze powrotnej do domu z pracy bądź też szkoły. Rowerowe godziny szczytu rozpoczynają się od godz. 15:00, kończą zaś o 19:00. Średnia wypożyczeń jest jednak największą między godziną 15:00 a 16:00. W godzinach porannych z kolei najczęściej wsiadamy na BRA między 7:00 a 8:00. Najbardziej obleganym dniem tygodnia jeśli chodzi o zagęszczenie rowerzystów na ulicach miasta jest wg BikeU czwartek. Najrzadziej jeździmy w niedzielę.
Kolejnym argumentem na to, że BRA zmienia komunikacyjną mentalność mieszkańców Bydgoszczy jest liczba przejazdów w danym miesiącu. Jak widać na poniższym zestawieniu, to miesiące przed, a nie w trakcie wakacji wypracowały najlepsze statystyki. W tym roku największą ilość wypożyczeń wygenerował czerwiec – ponad 69 tys. i niewiele gorszy maj – 68 tys.
Marzec – 28 310
Kwiecień – 60 722
Maj – 68 003
Czerwiec – 69 429
Lipiec - 57 588
Sierpień - 52 332
Wrzesień - 49 462
Październik – 20 457
Listopad – 12 955
Nadal pułap czasowy 0-20 min, kiedy to nie ponosimy żadnych opłat za przejazdy, jest najbardziej popularny. Dla przykładu w listopadzie 12 247 osób jeździło za 0 zł. Kolejny to 21-60 min, gdzie za symboliczną złotówkę jeżdżono 644 razy. Tylko 39 razy w listopadzie przekroczono przedział między 61 a 120 min za 5 zł. Znalazła się też osoba, która w chłodny dzień wybrała się w dłuższą podróż, na którą zdecydowała się przeznaczyć 53 zł (481-540 min).
10 najpopularniejszych tras w 2016:
- stacja 29 -26 - 3 322 przejazdy
- stacja 26-29 - 2 631 przejazdy
- stacja 9-10 - 2 338 przejazdy
- stacja 10-9 - 2 925 przejazdy
- stacja 30-16 - 2 139 przejazdy
- stacja 16-30 - 1 922 przejazdy
- stacja 17-26 - 1 871 przejazdy
- stacja 8-1 - 1 866 przejazdy
- stacja 15-22 - 1 817 przejazdy
- stacja 14-13 - 1 703 przejazdy
(Nazwy stacji można znaleźć na stronie - https://www.bra.org.pl/mapa-stacji.html)