BikeU, to druga co do wielkości prowadzonych projektów spółka na polskim rynku, będąca dostawcą i operatorem rowerów publicznych. Jej dorobek to 4 duże projekty w Bydgoszczy, Bielsku – Białej, Szczecinie oraz w Krakowie, a łączna liczba wypożyczeń roweru miejskiego przekroczyła właśnie 2 miliony.
Bydgoszcz, Bielsko-Biała, Szczecin oraz Kraków, to miasta, gdzie ogromny udział w procesie rozwoju i integracji w transporcie miejskim odegrała polityka rowerowa BikeU. Oparta przede wszystkim na bezpieczeństwie, dbałości o środowisko naturalne i propagowaniu zdrowego trybu życia, czyli „przesadzić mentalność mieszkańców miast z auta czy komunikacji miejskiej, na rower”. I udało się. Niezależnie od wielkości miasta i jego systemu, rowery cieszą się tam ogromną popularnością i mają wielu zwolenników. Zgromadziły w sumie 2 300 000 wypożyczeń. Do rowerowego peletonu przyłączyło się prawie 68 tysięcy osób.
4 miasta i ponad 2 miliony wypożyczeń roweru miejskiego w niespełna 2 lata
Dla przypomnienia. Bydgoski Rower Aglomeracyjny(BRA) funkcjonuje drugi sezon, tj. od 1 kwietnia 2015 roku, w skład systemu wchodzi 37 stacji i 395 rowerów. Od tego momentu odnotowano już ponad 921 tys. wypożyczeń i 35 tys. aktywnych użytkowników. Projekt rowerowy w Bielsku-Białej (BBbike) wystartował 1 października 2014 i należy do niego 12 stacji i 130 rowerów. Do systemu przyłączyło się ponad 3 tys. osób, które wypożyczyły rower ponad 38 tys. razy. Z kolei Szczecin (Bike_S) to 35 stacji i 380 rowerów, uruchomiony został 22 sierpnia 2014 roku. Do 3 sierpnia tego roku, zarejestrowano tam ponad 1,1 mln wypożyczeń, a ponad 29 tys. osób korzystało z systemu rowerowego. Kraków, którego BikeU był operatorem w 2014 roku, to z kolei 300 tys. wypożyczeń. Już wkrótce przed BikeU kolejne statystyki w tym mieście, ale już w innej technologii.
BikeU obsługuje bowiem w chwili obecnej 84 stacje i 905 rowerów. Od 15 października dołączy do nich po raz kolejny, ale już w zupełnie innej odsłonie Kraków, ze 100 rowerami 4-tej generacji ulokowanymi na 15 stacjach. Docelowo krakowski system rozrośnie się do 150 stacji z 1500 rowerami. Będzie to drugi co do wielkości system w Polsce.
- Pobiliśmy rekord. To duży sukces. Popularność dwóch kółek dawno już wykroczyła poza tradycyjnie rowerową północ Europy. Co ciekawe, leśne trasy i obrzeża miast przestały być głównym miejscem rowerowych eskapad. Podobnie jak w innych europejskich metropoliach, rowerowy trend przeniósł się do polskich miast, a rower miejski stał się integralną częścią systemu komunikacji – zaznacza Marcin Jeż, Dyr. ds. Inwestycji i Rozwoju BikeU.
O nowościach i trendach w komunikacji rowerowej
BikeU na co dzień wprowadza zupełnie nowe rozwiązania techniczne i jakościowe. Obecnie trwają w Krakowie prace nad wdrożeniem innowacyjnych rowerów 4-tej generacji jako pierwszego tego typu systemu w Europie, podpisując po raz drugi umowę z miastem, tym razem na osiem lat. Jak pokazują doświadczenia firmy, wysoki poziom obsługi to najlepszy gwarant kolejnego kontraktu.
- To będzie zdecydowanie bardziej elastyczny system zarówno dla użytkownika, operatora, jak i samego miasta. Jego cechą charakterystyczną jest możliwość wypożyczenia i zwrotu roweru również w tzw. wirtualnych stacjach korzystając z obecnej infrastruktury miejskiej . Za pomocą komputera pokładowego znajdującego się na rowerze istnieje możliwość zwrotu go w dowolnej strefie wskazanej przez operatora korzystając ze stojaków miejskich, a aktywny GPS pozwoli w zlokalizować każdy rower w dowolnej chwili, co w przypadku obecnych systemów funkcjonujących w Polsce jest technicznie niemożliwe – podsumowuje Marcin Jeż.