Więcej Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego – mówią mieszkańcy Bydgoszczy

08 lis 2018

52 353 użytkowników i 396 099 przejazdów –  takim osiągnięciem zakończył pierwszy sezon Bydgoski Rower Aglomeracyjny w powiększonej flocie. Na ten wynik z pewnością zapracowały nowe stacje, wśród których wyróżniają się te zlokalizowane w Fordonie. Trasa Twardzickiego/Thommee – Peplińska/Skarżyńskiego znalazła się w czołówce najpopularniejszych. Na koniec sezonu, ponad 40 tys. przejazdów wyjeździł Fordon - podsumowuje wyniki firma BikeU – dostawca i operator sytemu w Bydgoszczy.

Jak pokazują statystyki przygotowane przez firmę BikeU, Bydgoski Rower Aglomeracyjny najbardziej oblegany był w tym roku na wiosnę. W maju odnotowano rekordową liczbę wypożyczeń, bo Bydgoszczanie wsiedli na rower - 84 426 razy. Niewiele gorszy okazał się być kwiecień z liczbą 78 049 przejazdów oraz czerwiec – 60 923 wypożyczeń. Zdecydowanie lepiej wypadł niż w latach ubiegłych także październik z wynikiem 31 528 przejazdów, na co z pewnością wpłynęła sprzyjająca aura pogodowa. W sumie w ciągu tego sezonu, który zakończył się w październiku, a nie jak dotąd w listopadzie, dokonano 396 099 wypożyczeń. Średnio jeden rower wypożyczany był 707 razy. Na ten świetny wynik zapracowało 52 353 mieszkańców Bydgoszczy. Zwolenników jednośladów z każdym miesiącem tego roku przybywało w systemie. Najwięcej osób, bo 5 289, zarejestrowało się w kwietniu. Bydgoszczanie stają się zwolennikami odciążania miejskiej komunikacji od zbyt dużej ilości samochodów.

- Bydgoszcz jest wzorcowym przykładem miasta, gdzie rozbudowa sytemu korzystnie wpłynęła na satysfakcję użytkowników i z pewnością zmniejszy też eksploatację rowerów, którą obserwowaliśmy w latach ubiegłych. Jak potwierdza nasza ankieta przeprowadzona wśród użytkowników BRA, cenią sobie oni wygodę i możliwość szybkiego dotarcia do stacji. Jeszcze dwa lata temu, w podobnej ankiecie, ponad 70 proc. osób wskazało, że poświęca średnio 10 minut na dojście do najbliższej stacji. W tym roku 50 proc. ankietowanych odpowiedziało, że zajmuje im to do 5 minut, a 31,8 proc. od 5 do 10 minut – zaznacza Marcin Jeż, dyrektor ds. inwestycji i rozwoju w firmie BikeU.

Obecne stacje są dobrze zlokalizowane, tak stwierdziła większość użytkowników, choć nie brakuje głosów, które mówią o tym, gdzie ich jeszcze brakuje oraz o olbrzymich nadziejach na kolejną rozbudowę. Mimo tak dobrych wyników nadal prawie 26 proc. respondentów do najbliższej stacji ma od 21 do 30 minut drogi.

Jeszcze dwa lata temu, głosy te pochodziły od mieszkańców osiedla Fordon, na którym wówczas nie było żadnych stacji i dojazd do najbliższej musieli pokonać podróżując środkami komunikacji miejskiej. Do najczęściej wskazywanych miejsc do rozbudowy mimo wszystko należy wciąż Fordon oraz Osowa Góra.

Najpopularniejsze stacje i trasy ogółem

Najpopularniejsze stacje to: Pl. Wolności, Dworzec PKP i Mickiewicza. Zaś najpopularniejsze trasy to: Wojska Polskiego – Trasa Uniwersytecka , Wojska Polskiego – Magnuszewska oraz Myślęcinek – Gdańska.

- 4. Pl. Wolności - 11344 wypożyczeń

- 5. Dworzec PKP – 11205 wypożyczeń

- 23. Mickiewicza – 9852 wypożyczeń

- 26. Wojska Polskiego/Magnuszewska – 9377 wypożyczeń

- 13. Skłodowskiej-Curie/Jurasza – 9025 wypożyczeń

- 1. Rondo Grunwaldzkie – 9001 - wypożyczeń 

Na uwagę zasługuje trasa z Fordonu (43-40 i powrotna) będąca w ścisłej czołówce najpopularniejszych tras.

- 29. Wojska Polskiego/Trasa Uniwersytecka

-26. Wojska Polskiego/Magnuszewska (i powrotem): 3245 przejazdy

- 10. Myślęcinek-9. Gdańska/Stadion: 2708 przejazdy

- 05. Dworzec PKP-33. Powstańców Warszawy/Powstania Listopadowego: 1999

- 30. Solskiego/Skorupki-16. Solskiego/Ugory: 1870 przejazdy

-13. Skłodowskiej-Curie/Jurasza-14. Skłodowskiej-Curie/Bałtycka: 1827 przejazdy

- 43. Twardzickiego/Thommee – 40.Pelplińska/Skarżyńskiego: 1809 przejazdy

Najpopularniejsze trasy i stacje w Fordonie

- 43. Twardzickiego/Thommee do stacji 40. Pelplińska / Skarżyńskiego (i z powrotem): 1809 przejazdów

- 40. Pelplińska/ Skarżyńskiego – 39. Pelplińska/ Jarużyńska 1497

- 44. Twardzickiego / Teski – 40. Pelplińska / Skarżyńskiego – 1496

- 47. Akademicka / Korfantego – 45. Kaliskiego / UTP – 1334

- 38. Andersa / Wolna – 37. Piłsudskiego / Swobodna – 1275

- 43. Twardzickiego / Thommee – Twardzickiego / Teski – 1238

 Najpopularniejsze stacje:

- 40. Pelplińska/ Skarżyńskiego – 4787 wypożyczeń

- 44. Twardzickiego / Teski – 4733

- 45. Kaliskiego / UTP – 4262

- 43. Twardzickiego / Thommee – 3860

- 39. Pelplińska / Jarużyńska – 3401

- 47. Akademicka / Korfantego – 3394

- 38. Andersa / Wolna – 3154

- 37. Piłsudskiego / Swobodna – 2934

- 41. Brzechwy / Produkcyjna – 2387

- 53. Skandynawska / IKEA – 1959

- 42. Andersa / Kleeberga – 1874

- 46. Romanowskiej / Onkologia – 1507

- 36. Stary Fordon – 1439

W sumie na koniec sezonu ponad 40 000 wypożyczeń należy do samego Fordonu.

Rekordy należą do panów

Rekordziści roku 2018 pod względem ilości wypożyczeni to trzej panowie. Dokonali w sumie 2 051 przejażdżek na Bydgoskim Rowerze Aglomeracyjnym.

  1. Adam 720 razy
  2. Iyrii 687 razy
  3. Ihor 644 razy

90 proc. przejazdów w Bydgoszczy generują te za „0 zł”

Ze statystyk przygotowanych przez firmę BikeU wynika, że najchętniej użytkownicy wykorzystują możliwość bezpłatnego, dwudziestominutowego przejazdu za „0 zł”. Takich przejażdżek odnotowano w październiku 28 411 na 31 528 wszystkich. Dla porównania symboliczna złotówka objęła jedynie 2 454 kursy. Zdarzają się jednak i tacy, którzy decydują się na dłuższe wycieczki rowerowe – głównie weekendowe, za które ponoszą koszt w granicach od 46 do 74 zł. Statystyki te znajdują potwierdzenie także w wynikach ankiety, gdzie ponad 62 proc. osób odpowiedziało, że nie jedzie dłużej niż 20 minut.

Rower miejski jako mocna alternatywa

Bydgoszczanie coraz częściej wykorzystują rowery nie tylko rekreacyjnie, ale też jako główny środek transportu do pracy i szkoły, gdzie jeździ się najczęściej i najwięcej, co nie oznacza, że najdłużej. Na rzecz rowerów coraz częściej rezygnuje się z samochodu.

Na szczególna uwagę zasługuje zmiana nastawienia do roweru przez mieszkańców Bydgoszczy. Dwa lata temu prawie 70 proc. wszystkich użytkowników podróżowało w celach rekreacyjnych, spędzając w ten sposób czas wolny, wykorzystując rower jako element odpoczynku bądź dojazdu do miejsca relaksu. W tym roku największy odsetek wskazań otrzymała droga do pracy i z pracy. Zmienia się zatem mentalność ludzi w postrzeganiu komunikacji miejskiej. Duża grupa osób korzysta również z roweru w celu dojazdu do galerii handlowych czy też jako środek transportu w czasie codziennych zakupów. Dlatego też, świetnie sprawdzają się również stacje sponsorskie, których w Bydgoszczy póki co jest trzy. Najbardziej oblegana to stacja Atos, za nią Ikea i zbudowana w tym sezonie Galeria Pomorska.

Dlaczego podróżujemy BRA?

Do podróżowania Bydgoskim Rowerem Aglomeracyjnym skłania mieszkańców możliwość szybszego dotarcia do celu. Swoboda przemieszczania się i poruszania się po mieście, a także mniejsze koszty podroży. Pozycje te zebrały więcej głosów niż fakt podróżowania dla prowadzenia zdrowego trybu życia. Na dalszej pozycji pojawia się w ogóle chęć poruszania się rowerem oraz chęć poznania i zwiedzania miasta, a także moda – na rower.

*Ankieta została udostępniona 11 października na Facebooku BRA. Wzięło w niej udział 176 użytkowników Bydgoskiego Roweru Aglomeracyjnego.

Życie jest jak jazda na rowerze. Żeby utrzymać równowagę, musisz się poruszać naprzód...
- Albert Einstein